Naar Laos: cruisend op de Mekong naar Luang Prabang

20 juli 2012 - Pakbeng, Laos

Vrijdag 20 juli staan we stipt om 8 uur bij de Immigratiedienst: een loketje aan de Mekong-rivier met heel veel mensen ervoor die allemaal in een kleine longtail-boot naar de overkant (Laos) willen. Als we aan de beurt zijn blijkt dit helemaal niet de Immigratiedienst te zijn, maar de plek waar je een ticket voor het tochtje naar de overkant koopt. Ook goed. Vervolgens stappen we met al onze spullen in het smalle bootje en een paar minuten later zijn we in Laos. Daar moeten we allerlei papieren invullen, pasfoto's inleveren en in chaotische rijen staan, maar iets na 9 uur is alles geregeld en kunnen we aan boord van de Luang Sai. (We hebben in de tussentijd ook nog even 1 miljoen Kip gepind, zo'n 100 euro, het maximum dat het apparaat wilde geven).

De Luang Sai is een mooie, 34 meter lange houten rivierboot die plaats biedt aan max. 40 personen. We zitten gelukkig niet vol dus de kinderen hebben genoeg ruimte om spelletjes te spelen, te kleuren en jawel: huiswerk te maken! We schrikken overigens wel van het niveau van het huiswerk van Chiel ("kleur alle kikkers op deze bladzijde groen en tel ze dan"). Fay vindt het allemaal erg interessant en maakt zo ongeveer de helft van het huiswerk van Chiel. Ploon leest wat op de eReader (wat een superuitvinding voor op reis) en WAP en Bien kijken lekker naar de groene bergen en de voorbij varende bootjes. We stoppen de eerste dag 2 keer bij kleine dorpjes langs de Mekong. De kinderen lopen hier in vodden en meestal op blote voeten, maar zien er wel heel gezond en gelukkig uit. Ze zwemmen lekker in de rivier en rennen achter de biggetjes en de kippen aan. Een aantal van de houten huisjes op palen heeft stromend water maar veel mensen wassen zich bij een van de centrale waterpunten in het dorpje. Rond 17.00 uur komen we met de boot aan bij de Luang Sai Lodge, kleine bungalowtjes aan de Mekong zo'n 50 meter hoger dan de rivier, iets voor het plaatsje Pakbeng. We strijken meteen neer op het mooie terras met prachtig uitzicht op de rivier. Het heeft wel iets weg van een safari in Zuid-Afrika, zo'n suprperlodge in the middle of nowhere. Voor het diner krijgen we een dansvoorstelling te zien van wat schattige lokale kleine meisjes en wat (tamelijk ongeinteresseerde) pubers. De Laotiaanse muziek/dans kan ons niet echt boeien maar de omgeving maakt alles goed. Na de voorstelling heerlijk (rijst) gegeten, mooie Franse Bourgogne en Bordeuax gedronken en daarna allemaal onder de klamboe. (Helaas had Chiel een "ongelukje" in bed en viel hij later die nacht ook nog uit zijn bed. Ploon hield weer hele toespraken in haar slaap. Het was dus een wat onrustige nacht.)http://www.youtube.com/watch?v=vQht71FSRAA&feature=channel&list=UL

De volgende ochtend verlaten we dit paradijsje al weer vroeg: om 8 uur vertrekt de boot al weer. Omdat we pas om vijf coor acht aan boord gaan stappen we als laatste aan boord van ons cruiseship. Deze dag stoppen we bij een klein dorpje waar veel Whiskey wordt gemaakt van rijst. Het schijnt enorm sterk (en smerig) spul te zijn dus we slaan even over op dit vroege tijdstip. De tweede stop is bij de Pak Ou grotten. In deze grotten langs de Mekong bevinden zich duizenden oude Buddha-beelden. Na de grotten varen we rustig door het practige landschap tot we rond 17.00 aankomen in Luang Prabang, de voormalige hoofdstad van Laos. Je ziet Luang Prabang nauwelijks liggen vanaf de rivier, het stadje ligt op een berg verscholen tussen de bomen. We zien alleen hele hoge betonnen trappen uit de rivier omhoog komen. Daar eindigt onze super-boottrip over de Mekong. We regelen een Tuk Tuk en gaan op zoek naar een slaapplek voor de komende dagen.